Krönika: Fordonens iPad

Jag ska erkänna att jag inte fattade vitsen med surfplattan. Men jag hade fel och nu tror jag att samma koncept är nyckeln till framtidens stadstrafik.

När iPaden kom 2010 arbetade jag på ett IT-företag och den var hajpad.  Det tävlades om iPads hela tiden och olika kampanjer lockade kunderna med Apples surfplatta. Själv fattade jag inte grejen.

En fräck pryl, ok. Men smartphones blev allt bättre och på kontoret hade vi laptops som vi kopplade upp mot större skärm och tangentbord. Att slänga in någonting mittemellan som inte var kapabel för arbete som datorn och inte mobil som en smartphone (går inte att stoppa i fickan) såg jag som snudd på meningslöst.

Alla motiveringar till varför man skulle ha en surfplatta ansåg jag vara svepskäl att få skaffa en häftig pryl.

Det var när min bror visade mig hur man kunde läsa tidningen i plattan som jag fattade grejen. Jag sade upp papperstidningen och skaffade e-versionen. Sen dess är surfplattan hemmets enskilt viktigaste elpryl. När nätet är affär, fikarum, telefonlinje och bibliotek fyller den mer än väl sin funktion.

När det gäller den privata stadstrafiken diskuteras det bilar och cyklar, cyklar och bilar. Mindre bilar, andra bränslen, fler cyklar,  parkeringar, cykelbanor och lånecyklar.

Men det kanske inte är det vi har som är framtiden. Hittills har det inte funnits någon plats för fordonens surfplatta. Inte så länge bilen (fordonens dator) har prioriterats, bränslet är tillräckligt billigt och parkeringsplatserna tillräckligt många.

Ska det vara smidigt och lätt, eller billigt, billigt är fordonens smartphone, cykeln, oslagbar. Men däremellan finns det inte mycket. Visst kan man skaffa en liten stadsbil (laptop), men en bil är en bil. Eller en cykel med elmotor (större smartphone).

Nu är det dags att bereda plats för fordonet som knappt finns. Som nästan ger smidigheten av en cykel, som är ganska billig och lätt att parkera. Men som skyddar mot väder och vind, som inte gör att man är dyngsvett efter en backe i vinterjacka. Som tillåter att ta med barnen med ombyte och har plats för ett par matkassar.

En elmoppe med tak och passagerarplatser. En som man får köra på cykellederna in till stan och på gatorna väl där. Den ska gå att parkera på egna platser tillsammans med cyklarna och har ett batteri man kan ta med och ladda i en låst box på shoppingcentret.

Då kan det faktiskt vara rimligt att sälja bilen och bara hyra vid behov. Vad tror du om det?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>